Hírlapi érdekességek Rákospalotáról #10 – Az ország első és második villamosított vasútvonalai: a 70-es és 71-es vonal

Rákospalota – ha kötöttpályás közlekedésről van szó – sok mindenben volt első vagy volt az első között. Ne feledjük, hogy ez a község (ne nagyzoljunk: falu) 1923-tól lett csak város. Mégis mire város lett, rendelkezett egy lóvasútból kinőtt és egy echte villamosvonallal, egy HÉV-nek hívott villamosvonallal, egy HÉV-nek hívott vasút és egy echte vasútvonallal. Utóbbi kettő a jelenlegi országhatárokon belüli első két villamosított vonal.

A HÉV-nek épült 71-es Palota-Veresegyház-Vác-(Gödöllő) vonal, melyet 1911-ben már eleve villamosított vonalként az első ilyen volt a Magyar Királyságban (a 72-es szárnyvonal, mely Veresegyház-Gödöllő között létezett 1970-ben szűnt meg).

A 70-es vonal Nyugati Pályaudvar és Dunakeszi közötti szakasza pedig (a trianoni határokon belül) másodikként lett villamosítva 1923-ban. Ekkor és itt használták először Kandó Kálmán villamosüzemű V60-as mozdonyát.

Rákos Vidéke 1902.02.16 (2. évf. 8. szám 2. oldal)

Az évek alatt sok nyomvonal variáció született persze, és nem is ez az 1902-es nyomvonalterv volt az első, ami a mai 71-es vonalat illeti. Mindenesetre már 1902-ben villamosüzemben gondolkodtak, mely évben a Kandó és Mechwart vezette Ganz csapata átadta az olasz Valtellina vonalon a világ első igazi villamosított vasútvonalát.

4 év múlva lesz Palota 100 éve város, és 100 éve lesz annak, hogy valamennyi járműve környezetbarát meghajtású volt. Talán a világ első ilyen szinten villamosított települése volt…

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük